Hegyek határában, völgyek mélyében

Balatonszőlős a Balaton-felvidéken, vagyis a Balaton északi partján, Balatonfüredtől és a Tihanyi-félszigettől északra, a tótól 5-6 kilométerre fekvő kistelepülés. A Pécsely–Szőlős-medence keleti részén elterülő falut északról a Nagy-Gella, keletről a Száka és a Torma-hegy határolja. A festői szépségű dombokat, szőlőültetvények és pincék szegélyezte erdők veszik körül, ezek völgyében bújik meg a néhány száz fős lakosságszámú falu.

A szőlőhegyen régi, műemlék pincék és présházak szép számban találhatók. A présházakból festői látvány nyílik a Balatonra és a Tihanyi-félszigetre.
A településen érdemes elidőzni, ha kedvünk van kirándulni, körbejárni Balatonszőlőst.

A református templomtól indulva, elhaladunk a Szűz Mária neve templom, majd az önkormányzat előtt és a parkba érünk, ahol a hősi emlékművet is találjuk. Az emlékmű 19 hősi halált halt katona emlékére készült, akik az első világháborúban vesztették életüket.
A park közelében lévő kereszteződésnél balra fordulunk, és elindulunk a Kőbánya irányába. A műútról jobbra letérve, körülbelül 250 méter után, a szőlők felé haladunk a földes úton, míg el nem érjük a kilátópontot.

Következő állomásunk a dolomit sziklák, melyeket a Sóskúti völgyön keresztül közelítünk meg. A dolomit alkotta hegyeken szőlőültetvényeket, kerteket és erdőket találhatunk. A mohával benőtt dolomit sziklák nem mindennapi látványt nyújtanak számunkra.

A terület vízben bővelkedik, számos forrás ered a völgyben, mely a Balaton felé halad. A völgyön halad keresztül a Séd, mely Balatonszőlősre érve, a Szőlősi-Séd nevet viseli.
Ha körbejártuk a területet, délnek indulunk, hogy felkutassuk a Noszlopy forrást. A forrás a Szőlősi-Séd szurdokvölgyében a Malom-völgyben található, a Bocsárhegy és a Farkó-kő között. Ha szeretnénk megpihenni, a völgyben pihenőhely és esőbeálló várja a kirándulókat,ahol felkészülhetünk a túra folytatására.

Ha feltöltődtünk tovább indulunk az őskori tűzkőbánya irányában. A Balaton-felvidéken egészen a Káli medencéig, számos helyen találhatunk vörös homokkő lelőhelyeket. Egy ilyen lelőhely maradványait találhatjuk meg az egykori bánya területén.

Utolsó állomásként pedig egy csodás hely, a Vásár-hegy vár minket, ahonnan gyönyörű kilátás nyílik akár a Tihanyi-félszigetre is.